O wielu aspektach skutecznej promocji Polski i krajowych produktów turystycznych, jej finansowaniu, dobrych praktykach innych krajów, patriotyzmie gospodarczym oraz współpracy miedzy organizacjami promocyjnymi a branżą turystyczną rozmawiali 27 października 2016 roku w Warszawie przedstawiciele środowiska podczas I Forum Promocji Turystycznej. IGHP była partnerem wydarzenia.
Zorganizowane przez portal WaszaTurystyka.pl spotkanie w warszawskim hotelu Bellotto było okazją do dyskusji i wymiany doświadczeń przez przedstawicieli branży. Wśród zaproszonych gości był Minister Dawid Lasek, podsekretarz stanu w MSiT, wiceprezesi POT i PIT, posłowie, szefowie 5 narodowych ośrodków informacji turystycznej, przedstawicieli ROT-ów, LOT-ów, ubezpieczycieli, biur podróży oraz eksperci z zagranicy. Hotelarze byli reprezentowani przez Sekretarza Generalnego Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.
Forum rozpoczął Minister Dawid Lasek. W swoim wystąpieniu przedstawił założenia strategicznej koncepcji społeczno-gospodarczej organizacji polskiej oferty turystycznej o nazwie Dom Polskich Turystycznych Marek Terytorialnych. Projekt jest systemem gospodarczym integrującym, komercjalizującym i internacjonalizującym zasoby kulturowe, naturalne, społeczne i gospodarcze na poziome lokalnym. Minister wziął też udział w debacie: Czy patriotyzm gospodarczy w turystyce jest możliwy?.
Podczas kolejnej sesji dyskusyjnej: Jak finansować promocję na poziomie ogólnokrajowym? Jak skutecznie promować nie tylko Polskę, ale i produkty turystyczne? Jak powinna wyglądać współpraca między organizacjami promocyjnymi a branżą turystyczną? hotelarzy reprezentował Marcin Mączyński, sekretarz generalny IGHP. Dyskutanci zgodnie stwierdzili za Bartłomiejem Walasem, wiceprezesem POT, że powinny zostać stworzone mechanizmy ekonomiczne, które podwyższą zdolność Polaków do zakupu usług turystycznych. Ważne jest też przygotowanie wspólnej oferty promocji regionów, a turystyce krajowej mogłoby pomóc zreformowanie zakładowego funduszu socjalnego. Bojan Baketa, dyrektor Narodowego Ośrodka Informacji Turystycznej Republiki Chorwacji podkreślał, że podstawą działań promocyjnych jest dobry plan biznesowy. Chorwacki budżet na promocje kraju o dziewięciokrotnie mniejszej populacji niż Polska, jest pięciokrotnie większy niż polski i w dużej mierze pochodzi z opłaty klimatycznej. Uczestnicy stwierdzili też, że w Polsce brakuje konsolidacji funduszy na promocję kraju. Lokalne organizacje nie chcą łączyć swoich budżetów, aby wspólnie promować kraj, rzadko też zapraszają do współpracy przedsiębiorców z branży. Marcin Mączyński podkreślał, że hotele na odpowiednich warunkach, takich jak inni przedsiębiorcy, także włączyłyby się w promocję kraju.
- Miniony sezon był doskonały dla naszego sektora. Hotelarze skorzystali na sytuacji geopolitycznej, turyści zobaczyli dobrą infrastrukturę i odnowioną bazę hotelową, w tym ponad 60 nowych obiektów. Nie możemy jednak budować przewagi konkurencyjnej i wizerunku głównie na sytuacji geopolitycznej, bo ona jest zmienna. Ważna jest dobra jakość i adekwatna cena. Dlatego IGHP, jako samorząd hotelarzy będzie współpracować z POT, ale będziemy to robić na poziomie lokalnym, gdyż inne są potrzeby w różnych regionach – dodał Marcin Mączyński, sekretarz generalny IGHP.
Uczestnicy Forum dyskutowali także o dobrych praktykach ze świata, o promocji Polski w ofercie touroperatorów, o agroturystyce i o Mazowszu, jako marce turystycznej.
Partnerem wydarzenia była Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego.